У Китаї нараховується щонайменш 1,5 млн блогерів. Їх фан-зона перевищує 100 тисяч підписників.
Вони конкурують з традиційними ЗМІ за увагу та вплив на людей.
Деякі з них мають зі своєї справи більше прибутку, ніж класичні медіа.
Чому вони так користуються популярністю, як і скільки заробляють на цьому.
ЯК У КИТАЇ КОРИСТУЮТЬСЯ ІНТЕРНЕТОМ
У Китаї проживає майже півтора мільярда людей. Втім рівень проникнення інтернету в країні трохи більше за 50%.
Тим не менш, число китайських інтернет-користувачів становить 731 млн і росте у середньому на 2% на рік.
При цьому майже всі китайці користуються мобільним зв’язком (близько 97% населення).
Користувачів соцмереж у Китаї 626 млн.
Деякі дослідження пояснюють, що китайці мають високу соціальну активність і “колективну культуру”. Для них велику роль грає думка оточуючих та підтримка соціальних зв’язків.
Саме тому вони багато говорять про своє життя і слідкують за іншими у соцмережах.
Спілкуються вони на таких платформах, як:
- WeChat – месенджер і додаток зі своїми мікро-додатками всередині, а також соціальна мережа закритого типу з френдстрічкою;
- QQ і QZone – своєрідні ICQ;
- Weibo – схожа на Twitter соцмережа;
- Baidu Tieba – платформа для форумів;
- Douban – міська соцмережа для китайських хіпстерів й інтелігенції.
У Китаї є свої “YouTube”, найпопулярніші серед яких – Youku та Tudou, більше 200 стримінгових сервісів та алгоритмічних таких ньюзфідів, як Jinri Toutiao.
Окрім “колективної культури”, китайці мають низьку цінність індивідуальності. Їм важливо асоціювати себе з кимось, тому знаходять свій ідеал у соцмережах і намагаться наслідувати його.
Найчастіше цими ідеалами стають ванхуни (блогери, лідери думок). Користувачі більше довіряють саме їм та тим товарам, які вони пропонують.
У 2016 році в Китаї налічувалося понад 1 млн блогерів з кількістю передплатників понад 100 тисяч осіб. Через рік число таких авторів зросла на 57,3%, тобто перевищило 1,5 млн людей. Більшість з них створюють розважальний контент.
Більше половини передплатників – чоловіки (61,4% і їх частка зростає), що логічно, бо більшість ванхунів – жінки.
54% передплатників проживають в провінції і китайській глибинці, тільки 18% живуть в центральних містах (Пекін, Шанхай).
Ванхуни діляться на кілька типів:
- стримери (відеотрансляції);
- WeMedia (незалежні самостійні приватні медіа, канали в WeChat і на інших майданчиках);
- блогери з магазином на маркетплейсах (e-commerce);
- блогери з низів (прості люди, які прославилися в інтернеті) і ті, хто став знаменитим на іншій ниві (наприклад, зірки телебачення).
НАЙПОПУЛЯРНІШІ ВАНХУНИ
До найпопулярніших ванхунов Китаю відносять Папі Цзяна, відеоблогера, яка випускає гумористичні скетчі.
Веде Weibo з 2012 року, а відео зайнялася в 2015. За перші кілька місяців існування блогу на неї підписалися більше 8 млн осіб і подивилися відео більше 290 млн разів.
Найперше відео зібрало 74 млн переглядів за один день. Зараз на її мікроблог підписано 28 млн осіб. Також є канали на Youku, Bilibili, Tencent Video, WeChat і Youtube.
Прибуток Папі має з реклами та з пожертвувань.
У 2016 році отримала 2 млн доларів інвестицій від різних фондів. Її перший стрім, який тривав 1,5 години, подивилися 20 млн глядачів і пожертвували 141 тисячу доларів.
Чжан Даі – класичний приклад б’юті-блогера. Володіє інтернет-магазином “Гардероб, який мені подобається” на Таобао. Проводить онлайн-трансляції, де демонструє нові колекції одягу свого магазину, розповідає про матеріали і дизайн, в коментарях дає поради глядачам.
5,8 млн передплатників в Weibo, понад 3 млн передплатників на стрім в Taobao. Середня кількість переглядів одного стріму – 9 млн.
Заробляє на продажі одягу, рекламі і продакт-плейсмент.
Дохід Чжан за 2016 рік склав 46 млн доларів, що вдвічі більше, ніж заробіток найбільш високооплачуваною актриси в Китаї Фан Бінбін в той же період.
Блогер Сюй працювала у ЗМІ. Потім втратила роботу і почала вести свій WeChat-канал. До 2015 року надходження від реклами на каналі перевищив зарплату колишньої журналістки.
Спочатку Сюй вела особистий блог про своє життя, проблеми з бойфрендом, косметику і моду. Тепер це стартап з 40 осіб, які створюють контент, аналізуючи тренди, гарячі теми і реакцію користувачів.
Першу популярність отримала за відправку еротичних оповідань в особисті повідомлення новим підписниками.
Зараз канал Сюй – це відео і близько 6 лонгрідів на день. Середня кількість переглядів одного поста – понад 100 тисяч.
За перший рік встигла попрацювати з такими брендами, як Victoria’s Secret, Starbucks, Lancome, Taobao, Tmall, BMV, Toyota і Casio. Заробіток за 2016 рік – 3 млн доларів.
Ло Чжэньюй – журналіст, доктор наук в сфері медіа та комунікацій.
Вів передачі на центральному китайському телебаченні. У 2008 звільнився.
У 2012 запустив WeChat-канал “Ло-гічне мислення” (прізвище ведучого Ло – омофон ієрогліфа 逻, що значить “логіка”), а в 2016 – додаток iGet з платним доступом до лекцій і аудіокниг на різні теми від бізнесу до проблем сучасного суспільства).
Зараз “Ло-гічне мислення” – це стартап зі штатом 100 чоловік, які створюють онлайн-ток-шоу і подкасти для 6 млн підписників в WeChat і Youku. Загальна кількість переглядів відео більше 2 млрд.
Капіталізація “Ло-гічного мислення” складає 250 млн доларів.
ТЕНДЕНЦІЇ ВАНХУН-ЕКОНОМІКИ
Усе більше авторів роблять контент для більш вузьких груп на певну тематику. Їх фан-бази ростуть по 200-600% на рік. Рекламодавцям теж цікаві тематичні автори.
Зростання аудиторії для категорії “Розваги” сповільнилося, але останнім часом швидко ростуть “Їжа”, “Ігри” і “Краса”.
Крім того, з’являються мультиканальні мережі. Так у Китаї називають продюсерські центри та агентства, які створюють своїх ванхунов або співпрацюють з уже існуючими.
У 2016 році існувало 150 таких мереж. У 2017 – 480!
На сьогодні 35% китайських ванхунов підписали угоди з такими агентствами. При цьому 91 з 100 найпопулярніших блогерів.
Мультиканальні мережі створюють нові проекти з урахуванням уподобань потенціальної аудиторії. Це схоже на традиційний підхід до створення медіа.
При цьому навколо ванхуна відразу намагаються вибудувати бренд, стійкі асоціації з певною групою користувачів, забезпечивши міцний зв’язок з аудиторією.
Comments